Winst voor Slagwerkensembles

nov 1, 2015

Op zaterdag 31 oktober hebben het A- en B-Slagwerkensemble uit Elspeet deelgenomen aan het Podiumconcours in Etten-Leur. De dag begon al vroeg voor de leden, ’s ochtends was er eerst voor beide ensembles nog een doorloop van het programma in ’t Klankhus. Daarna mocht de vrachtwagen ingeladen worden, deze dag was het ook de primeur voor de nieuwe oplegger van Van De Ridder Groep Elspeet, de vereniging mag van deze oplegger gebruik maken voor het vervoeren van het instrumentarium! Hofman Transport stelde een truck beschikbaar, en zo was onze vrachtwagencombinatie compleet deze dag. We willen hen bij deze bedanken voor het beschikbaar stellen hiervan, want zonder truck en oplegger komen wij nergens. Onze Nico’s (de helpende mannen voor het slagwerkensemble) deze dag waren Alex en Jaap. Dit was de tweede primeur van de dag, want het was Alex’s eerste dag als Nico, hij heeft deze taak met verve volbracht deze dag! Helaas was het ook de laatste dag van Jaap als onze officiële Nico, bij deze willen we hem ontzettend bedanken voor alles wat hij al die jaren voor onze vereniging heeft betekend op veel verschillende vlakken.

Om 11 uur vertrok de bus met leden, dirigent en supporters naar Etten-Leur, een reis van bijna twee uur, maar de gezelligheid was al ruim aanwezig, dus de rit verliep gelukkig snel.

Rond 15.30 uur gaf het B-ensemble haar optreden, deze jeugdige groep speelde fantastisch. Het programma bestond uit de nummers Effects, een mooi openingswerk van hun optreden. Hierna volgde het nummer Crackling Fire, het knisperende haardvuur klonk hierbij op de achtergrond en het ensemble wist op een prachtige manier het knisperende vuur in hun muziek uit te beelden. Zij sloten af met het indrukwekkende stuk The Butterfly Effect, essentie van dit stuk is dat geen enkele daad zonder gevolgen is. Elke keus, hoe klein ook, kan verandering teweegbrengen. Het gezegde gaat dan ook Het wapperen van de vleugels van een vlinder in Brazilië kan een tornado veroorzaken in Texas… ‘ En wat speelden ze ook dit stuk prachtig! Zo’n jeugdige groep, met zoveel potentie. De vereniging is ontzettend trots op hen. Alle stukken die zij deze dag speelden waren door hun eigen dirigent Wibrand van Norel gecomponeerd. Hij heeft de titel Hofcomponist van onze jeugd, dat heeft hij ook deze keer weer meer dan waar gemaakt. En daar wordt hij dan ook heel hartelijk voor bedankt door het ensemble en bestuur!

Rond 17.30 uur was het de beurt aan het A-Slagwerkensemble. Zij mochten deze dag het programma afsluiten, en dat deden ze op een spectaculaire wijze. Zij openden het programma met Intrada Festivo, en dat speelden ze met veel verve, de toon voor het optreden was gezet. Zij vervolgden het programma met het mooie koraal Leap. Gecomponeerd en voor het ensemble gearrangeerd door Niels Hak, zelf meespelend lid van het ensemble. De zachte klanken van het ensemble in combinatie met de klanken van de cello, gespeeld door Britt van der Vleut, en de zang van Rivka Ruiter, zorgden voor een aantal kippenvelmomenten. De vereniging bedankt Niels, Britt en Rivka voor hun bijdrage aan dit prachtige stuk. Het ensemble sloot af met Metamorphonic, een zeer uitdagend stuk voor het ensemble. Snelheid, techniek en diverse maatsoorten maken dat deze compositie alle inzet vraagt van de leden, en dát gaven de leden deze dag. In opperste concentratie werd het stuk met veel passie gespeeld. Op de piano kregen zij medewerking van Daan Oosterom en op de basgitaar van Marc de Jager. Zij maakten het stuk compleet, ook zij worden hier natuurlijk voor bedankt! Met een enorme climax was daar dan de allerlaatste noot! De spanning viel van de leden af, en er was veel tevredenheid.

Gelukkig hoefden de leden, dirigent en supporters toen niet meer lang te wachten op de beoordelingen. De jeugd kwam uit in de Jeugddivisie, en hun uitslag was als eerste aan de beurt. Naomi mocht met Wibrand en Jan mee het podium op. De uitslag bedroeg maar liefst 94 punten, eerste prijs met lof en daarmee ook de winnaar van deze dag in hun divisie! Het enthousiasme was groot over de uitslag. Zeker toen later bleek dat zij van alle deelnemers van deze dag de allerhoogste score hadden. En daar mag je zeker Trots op zijn. Naomi werd door de trotste dirigent en bestuurslid Jan op de schouders genomen, een hele ervaring op zo’n jonge leeftijd!

Het A-ensemble kreeg als allerlaatste haar puntenscore te horen, maar dat was het wachten zeker waard. Hun beoordeling bedroeg maar liefst 92.33 punten! Ook een eerste prijs met lof en ook winnaar in de Eerste divisie!

Uiteraard werden deze overwinningen in de bus en bij thuiskomst in ’t Kulturhus uitgebreid gevierd. En ook daarna was het feest nog niet over…

Na een periode met veel wisselingen en veranderingen lijken beide ensembles weer helemaal terug te zijn aan de top van de amateur slagwerkmuziek. De muzikaliteit en gezelligheid vieren weer hoogtij, en beide ensembles zullen hun uiterste best doen om hun positie daar te behouden, onder leiding van hun artistiek leider Wibrand van Norel. Welke voor zijn inzet ook wordt bedankt.

U merkt, er worden al veel mensen bedankt voor hun inzet, maar er zijn nog veel meer mensen om te bedanken, daarom allen die deze dag mogelijk hebben gemaakt, heel hartelijk bedankt! Zonder al deze mensen beginnen we niks en moeten we hen dat zeker laten blijken. En gelukkig is deze dag de inzet ruimschoots beloond.