B-Slagwerkensemble

Van aanslag tot voorslag

Over ons

De voorbereiding op het grote werk binnen het slagwerkensemble begint bij Elspeets Fanfare al op zeer jonge leeftijd bij het B-slagwerkensemble. Het B-ensemble bestaat uit 12 enthousiaste jeugdleden in de leeftijd van 9-14 jaar waarvan Wibrand van Norel de dirigent is. Deze leden volgen ook allemaal individueel slagwerklessen.

Op het moment dat de leerling de beginselen van het slagwerk onder de knie heeft, mag hij of zij gaan meespelen in dit ensemble en heeft de vereniging er een nieuw lid bij!

Het doel van het B-slagwerkensemble is om op een zo gezellig mogelijke manier en op een zo hoog mogelijk niveau te musiceren. Op deze manier worden de jonge muzikanten klaargestoomd om in de toekomst te kunnen doorstromen naar het A-slagwerkensemble van de vereniging, welke uitkomt in de hoogst landelijke divisie.

In het ensemble wordt op ongestemd en gestemd (melodisch) slagwerk gespeeld. Instrumenten bij het ongestemde slagwerk zijn onder andere drumstel, snaredrum, toms, bassdrum, pauken en effectinstrumenten. Instrumenten binnen het melodische slagwerk zijn onder andere marimba, vibrafoon, xylofoon, klokkenspel en buisklokken. Er is dus een grote variatie binnen het slagwerkensemble, en voor ieder een passend instrument.
Het te spelen repertoire bestaat onder andere uit: lichte (pop)muziek, klassieke arrangementen, koralen en veel nieuwe slagwerkmuziek die speciaal voor deze groep wordt uitgezocht of geschreven.

Het ensemble repeteert elke dinsdagavond van 18.15 tot 19.15 uur.