Muzikale leiding

De Boventoon voeren

Wibrand van Norel

Dirigent A&B Slagwerkensemble

Wibrand van Norel (1972) werd geboren in Doornspijk. Al op jonge leeftijd werd hij door zijn vader meegenomen naar de toenmalige tamboerkorpsen. Er werden niet alleen veel repetities bezocht, maar ook concoursen, festivals en concerten. Hij is als muzikant begonnen bij Excelsior Oostendorp, waar hij de basis van het slagwerk spelen leerde. In 1990 is hij in de vooropleiding de studie klassiek slagwerk gaan volgen aan het Conservatorium in Zwolle, waar hij lessen volgde bij Jan Wissink, Peter Prommel, Jose Vincente, Peter Berk en Ali n’Dva Rose (Afrikaanse Percussie) waarna hij in 1997 afstudeerde voor Docerend Musicus. Tijdens deze studie speelde hij in o.a. het Orkest van het Oosten, Radio Kamer Orkest, Nederlands Blazers Ensemble, Nationaal Slagwerk Ensemble, Northern Percussion Ensemble en was tijdelijk BBT-er bij het Trompetterkorps Bereden Wapens.

In 2002 studeerde hij af aan de Hogeschool Kreato in Thorns met als hoofdvak Harmonie Fanfare Brassband Directie. Deze opleiding volgde hij bij Henk van Loo sr. die hem tevens begeleidde in een studie harmonieleer en instrumentatie.

Sinds 2016 Wibrand verbonden aan CultuurKust als muziekcoördinator. Ook zijn er vele composities van zijn hand, geschreven voor slagwerkensembles, hij was dan ook de ‘hofcomponist’ van het B-Slagwerkensemble waar hij vele jaren de dirigent van was.

Wibrand is dirigent van ons A-Slagwerkensemble, Slagwerkensemble KAMV Amersfoort, en Slagwerkgroep Juliana Doornspijk.

Daarnaast verzorgt hij op freelance basis workshops percussie voor bedrijven, is lid van de beoordelingscommissie repertoria voor slagwerkensembles, jurylid tijdens podiumwedstrijden en voorzitter van het ONSK en het Noord Veluws MuziekVerband.