Interview Marein en Fenita in Nieuwsblad De Band

mrt 4, 2017

Marein en Fenita Kleijer zijn broer en zus en gaan voor de tweede maal naar het WMC. Ze zien met veel plezier hoe hun complete optreden richting het WMC groeit. Fenita is naast slagwerkster ook commissielid dus achter de schermen is ze eveneens druk met het WMC-traject in goede banen te leiden.

Fenita Kleijer: ,,Op het WMC spelen we eigenlijk vier muziekstukken die we als één uitvoering spelen. Hoe we dit met elkaar gaan verbinden is een verrassing. Marein is mijn broertje en die is deze week 12,5 jaar lid van EFK.”

Marein Kleijer musiceert in beide onderdelen van het EFK. Bij de fanfare speelt hij tenorsaxofoon en bij het slagwerkensemble bespeelt hij onder andere xylofoon en marimba. Je ziet niet veel musici die beide kunnen. Marein: ,,Het mooie is dat onze dirigent Wibrand van Norel voor ieder lid genoeg uitdaging heeft bij de uitvoering van het WMC muziekstuk.” Fenita vult aan: ,,Ja, Wibrand geeft uitstekend aan wat iedereen kan en laat dit in de muziekstukken verwerken. Zo komt iedereen aan zijn prestatie op eigen niveau en dat is geweldig toch?”

Fenita noemt zichzelf een laatbloeier en is relatief laat met slagwerk begonnen. Ze beaamt dat ze waarschijnlijk met haar 24 jaar Wibrands oudste leerling is geweest. Marein en Fenita zijn echt benieuwd waar ze straks in Kerkrade gaan eindigen. Fenita: ,,Eerst de muziek en de omringende show voor elkaar maken en dan de try-outconcerten. Op ons laatste sponsorconcert op 8 juli moeten we onze show voor elkaar hebben, dan kunnen we in Kerkrade scoren. De jury let volgens beide Kleijers deze editie natuurlijk op de uitvoering van de muziek, maar ook de showelementen eromheen kunnen van doorslaggevende betekenis zijn. Vernieuwend bezig zijn is hierbij een must. Daarmee wil het slagwerkensemble zich onderscheiden van andere deelnemers. Aankomende zaterdag hebben we eerst het voorjaarsconcert en daarna gaan we weer met het WMC aan de slag.”