Interview Anniek en Henriette

jun 25, 2017

Anniek en Henriette: ‘Samen zijn we op ons best’

Vriendinnen zijn ze, zolang als ze al bij EFK muziek maken en dat is al meer dan 14 jaar. Het gaat hier over Anniek Bakker-Smit en Henriette van het Goor. Deze twee dames passen vanaf de eerste dag bij het slagwerkensemble al bij elkaar. Als deze twee dames samen zijn dat maakt veel goed.

De band is zo sterk dat ze ook in de vrije tijd regelmatig bij elkaar te vinden zijn ondanks de afstand. Want Bakker woont al drie jaar in Enschede maar komt elke keer met veel plezier naar Elspeet voor repetities en optredens. Van het Goor rijdt daarentegen ook dikwijls richting Enschede. Muzikaal gevormd door dirigent Wibrand van Norel weten ze precies wat ze muzikaal kunnen en ook willen spelen. Zo spelen zij hoofdzakelijk marimba maar dit WMC hebben ze meerdere taken. Naast het muziek maken ze deel uit van de WMC commissie en daar gaat ook na het repeteren ook nog flink veel tijd in zitten. Echter met hun jarenlange ervaring van het actiecomité weten de dames van wanten. Terugkomend op de muzikale kwaliteiten schieten ze beiden al in de lach. De reden hiervoor is eenvoudig hoor roept Bakker. Van het Goor vult heel droog aan met de opmerking: ,,We bespelen ook meerdere instrumenten deze keer. Anniek schittert op de triangel en ik ram op de gong.” Daarna kijken ze elkaar voldaan aan.

NIEUWE LEDEN De beide dames zien dat het slagwerkensemble Elspeet goed presteert maar kijken zeker ook naar de toekomst. Ze beseffen dat nieuwe leden altijd welkom zijn. Bakker: ,,Er is zeker ruimte voor aanwas van nieuwe maar ook ervaren muzikanten. Want binnen ons jeugdig ensemble kunnen we zeker nog wel wat ‘dragers’ gebruiken. We repeteren iedere dinsdagavond en iedere slagwerker is dan welkom om te komen kijken of mee te doen.”

HEERLEN Ook over het WMC zijn ze het eens met elkaar. Een vernieuwend programma zal de jury moeten overtuigen en daar zullen ze met de andere slagwerkleden vol voor gaan. Met diverse overgangen tussen de muziekstukken die andere slagwerkensembles niet laten zien. Dat brengt risico’s met zich mee. Door de verbouwing van het theater in Kerkrade wordt de optredens van de slagwerkers niet in Kerkrade maar in Heerlen gespeeld. Vrijdag 21 juli om 18.30 uur speelt het Slagwerkensemble Elspeet in het Parkstad Limburg theater te Heerlen.