Eeuwfeest – september 2019

okt 4, 2019

100 jarig jubileum EFK

19 – 21 september 2019

Donderdag 19 september 2019 bestond Elspeets Fanfare Korps 100 jaar. En dat hebben we gevierd. Vanaf januari zijn er verschillende optredens geweest in het teken van het jubileum, maar donderdag 19 september was het feest voor de vereniging. In een gezellige sfeer werd door middel van een zogenaamde pubquiz de kennis van de huidige leden getest over de afgelopen 100 jaar. Volop hilariteit bij het zien van oude foto’s en de soms best lastige vragen. Dit feest was de opmaat naar het jubileumfeest op zaterdag 21 september

Nadat ’s ochtends de zaal klaar gezet was, kon ’s middags het feest beginnen. Dat de oud-leden er ook zin in hadden, bleek wel uit het feit dat ze ruim op tijd arriveerden in het Kulturhus. Om twee uur werd er door de (oud)slagwerkers eerst geoefend op de modelmars en een paar andere tamboermarsen. Ondanks dat velen lange tijd niet op de trommel geslagen hadden, waren de roffels nog van prima kwaliteit. Terwijl de tamboers oefenden op de marsen, kregen de overige (oud)leden van het slagwerk nog een laatste marsrepetitie van de Tambour-Maître Kees Smit. Ondertussen kwamen de fanfare-leden ook aan en werd het gezellig druk. Overal een weerzien van oude bekenden met een hoop gelach.

Met vijf! Majorettes voorop werd om drie uur de mars ingezet. Een orkest van bijna 100 muzikanten, van 7 tot 70 jaar, ging weer ouderwets de straten van Elspeet op. Een samensmelting van leden van de majorettes, de oude drumband, de malletband, het slagwerkensemble en de fanfare leverde een mooi geluid op. Drumbo, de modelmars en Saint-Triphon werden al marcherend ten gehore gebracht. Enkele oud-leden waren nog in het bezit van oude uniformen en die werden met trots weer gedragen. Een prachtig gezicht!

Aangekomen op de Brink ging de fanfare op twee karren om een grotere rondgang door het dorp maken. Onder grote belangstelling werd er door de tamboers nog een mini-concert verzorgd op de Brink, waarna met de modelmars weer werd afgemarcheerd naar het Kulturhus.

’s Avonds was er eerst de “officiele” receptie welke druk bezocht werd. Na de openingswoorden van bestuurslid Anky van Rhee, hielden de burgemeester, de beschermvrouwe en de vertegenwoordiger van de muziekbond korte toespraken waarin zij de vereniging feliciteerden. Na een mooie serenade van zustervereniging Juliana uit Uddel, heeft de fanfare een concert gegeven met muziekstukken uit de oude tijd. Tijdens dit concert werd dhr. Zegert Slijkhuis gehuldigd voor zijn 65 jaar lidmaatschap en dhr. Henk-Jan Teunissen voor zijn 25 jaar lidmaatschap.

Het slot van de avond was het feest waarbij de Hattemer Musikanten, Party Harry en DJ Henk-Jan elkaar afwisselden en de stemming hoog hielden. Aan het eind van de avond was iedereen moe maar zeer voldaan en werd er teruggekeken op een zeer geslaagde dag.