Interview Martijn en Jeffrey

jun 4, 2017

Slagwerkers aan het woord: ‘Het mooiste programma hebben wij’

De kop boven dit artikel kan arrogant overkomen maar dat zijn Martijn Vinke uit Doornspijk en Jeffrey van Oene uit Elburg totaal niet. In tegendeel zelfs, want rustig en bedeesd, vertellen ze wie ze zijn en hoe ze bij het Elspeetse Slagwerkensemble terecht zijn gekomen en wat hun dromen zijn met aankomende WMC in Kerkrade.

Martijn Vinke kent dirigent Wibrand van Norel nog van zijn plaatselijke muziekvereniging in Doornspijk en is in januari 2014 bij het slagwerkensemble van Elspeet terecht gekomen. Vinke: ,,Wibrand van Norel, de dirigent van ons slagwerkensemble, heeft mij destijds gevraagd de bekken partij in te willen vullen. Daarna ben ik gebleven, omdat het hier goed geregeld is binnen het slagwerkensemble en we doen mee op het hoogste podium.” Ervaring in een WMC optreden heeft Vinke wel, maar dat is op een andere discipline, vooral een ander niveau en al acht jaar geleden met Juliana uit Doornspijk.

Jeffrey van Oene heeft vooral ook heel veel plezier in het muziek maken binnen het slagwerkensemble deze sportinstructeur op een VMBO gaf zelfs zijn andere hobby, korfbal, op voor het slagwerk. Na vier jaar opleiding bij Wibrand van Norel wilde Van Oene graag hogerop en weten waar zijn top lag op het gebied van muziek. Sinds oktober speelt hij in Elspeet en geniet telkens van de cultuur om te presteren met hoofdzakelijk jonge mensen. Van Oene: ,,We hebben volgens mij een ‘supervet’ programma en daarmee kunnen we ons muzikaal gaan meten met de rest van de wereld. Het doel is duidelijk: het WK winnen en dat kan alleen als we de beste willen zijn met ons slagwerkensemble.”