Interview Diana, Jan en Helmer

jun 7, 2017

WMC-droom komt steeds dichterbij

Het Wereld Muziek Concours komt dichterbij en slagwerkers van het slagwerkensemble van Elspeets Fanfare Korps komen steeds dichter bij hun doel. De meeste slagwerkers zijn al aan het woord geweest en in de voorlaatste van deze serie komen een paar ervaren slagwerkers en een zeer talentvolle slagwerker aan bod over de deelname van het WMC 2017 in Kerkrade.

De twee meest ervaren slagwerkers binnen het ensemble zijn Diana van Norel en Jan van de Werfhorst. Zij hebben respectievelijk vijf en vier maal deelgenomen aan het WMC. Van Norel speelt hoofdzakelijk op de vibrafoon en is tevens echtgenote van Wibrand van Norel, de dirigent. Diana: ,,Wat in de afgelopen zestien jaar veranderd is, is dat de muziekstukken niet alleen maar op bestelling worden gemaakt, maar dat er ook eigen arrangementen worden gespeeld. Daarnaast is de muziekbeleving van de jongere generatie heel anders. Ze zijn tegenwoordig veel drukker dan twaalf of zestien jaar geleden.” Dat is geen verwijt maar gewoon een feit. Jan van de Werfhorst kan dat beamen en vult aan dat de dirigent nu veel meer accent legt op de persoonlijke muziekbelasting per slagwerker. Van de Werfhorst speelde altijd diverse instrumenten en liep gedurende het WMC-concert vaak naar weer een andere instrument. Deze keer heeft Van de Werfhorst volgens eigen zeggen een rustige taak toebedeeld gekregen. ,,Op de marimba kan ik gewoon lekker vijftig minuten lang achter elkaar aan de bak met volle concentratie!”

SAMENWERKING Jan van de Werfhorst en Diana van Norel zien en voelen dan ook dat het goed zit qua samenwerking en belasting tussen dirigent en slagwerkers, maar ook tussen de slagwerkers onderling. Van Norel: ,,Ondanks dat we een relatief jonge groep hebben, spelen we goed samen.” Van de Werfhorst vult aan: ,,Ja, en dat heeft als voordeel dat we nu de basis al goed kennen en onze focus ergen anders kunnen gaan leggen.” Daarop haakt Helmer Bijl gelijk in: ,,Het gaat heerlijk, we lopen voor en daarom kunnen we relaxed en ontspannen muziek maken. Nu hoeft de dirigent niet alles te horen, want we hebben nu allemaal tijd om naar elkaar te luisteren en kunnen elkaar als collega’s helpen.

Bijl studeert aan het conservatorium Artez in Zwolle dagelijks ongestemd slagwerk. Zijn doel is om zijn bachelor halen in ongestemd slagwerk. Hij maakt elke dag vier uur muziek en daarbij is er geen ongestemd slagwerkinstrument dat hij schuwt. Zijn voorkeur ligt bij de pauken, maar realistisch gezien is dat als enige instrument geen haalbare kaart. Wat betreft WMC wordt het voor de student zijn tweede deelname. Bijl is verbaasd dat iedereen binnen het slagwerkensemble al zover is dat ze al bezig zijn met de onderlinge timing, want deze is erg belangrijk. De jury hecht hieraan altijd veel waarde. Alle drie de muzikanten hebben natuurlijk een droom en dat is winnen maar als iedereen kan genieten van zijn of haar spel dan komt de rest vanzelf. Het thema is niet voor niets: ‘Dreaming the Dreams’.

De aankomende weken zijn er diverse try-outs in de regio, maar op 8 juli is het grote sponsorconcert in de sporthal van Elspeet. Daar is voor het eerst het gehele WMC-programma te zien en te horen. Kaarten zijn verkrijgbaar via facebook. Zoek dan naar slagwerkensembles.elspeetsfanfare.