The Saga of Haakon the Good – Philip Sparke

apr 30, 2018

The Saga of Haakon the Good werd geschreven in opdracht van Frei Hornmusikk uit Noorwegen, ter gelegenheid van het samengaan van de twee Kommuner (gemeenten) Frei en Kristiansund op 1 januari 2008.

Deze brassband gebruikte het werk bij het Noorse Nationale Brassbandkampioenschap in februari.

De compositie is gebaseerd op belangrijke gebeurtenissen in het leven van Haakon de Goede (ca. 920-961), die koning Haakon 1 van Noorwegen werd – THE FUTURE KING. Hij werd opgevoed door koning Adelstein (Athelstan van Engeland) als onderdeel van een vredesovereenkomst die zijn vader had gesloten. De Engelse koning bracht hem de christelijke godsdienst bij. Toen het nieuws kwam dat zijn vader was overleden, kreeg Haakon een aantal schepen met bemanning mee om ten strijde te trekken tegen zijn halfbroer Erik Bloedbijl, die tot koning was uitgeroepen. In Noorwegen aangekomen trok hij noordwaarts – THE JOURNEY TO TRONDHEIM -, waar hij de steun van landeigenaren wist te verkrijgen door ze te beloven dat hij de belastingen die zijn vader hief, zou afschaffen. De zoons van Erik zochten steun bij de Denen, maar ze werden verslagen door Haakon, die slaagde in alles wat hij deed, behalve in zijn pogingen het christendom in het land te introduceren – THE MISSIONARY KING. Hij voelde zich niet opgewassen tegen het verzet dat hij hierin ondervond. Een van zijn beroemdste overwinningen was de slag bij Rastarkalv (dicht bij Frei) – THE BATTLE OF RASTARKALV – in 955. Door tien vaandels ver van elkaar te plaatsen langs een lage bergkam (om de indruk te wekken dat zijn leger groter was dan in werkelijkheid) lukte het hem om Eriks zoons het idee te geven dat zij in de minderheid waren. De Denen vluchtten en het leger van Haakon zegevierde. De genoemde tien vaandels worden weergegeven door tien luide akkoorden vanaf maat 420.