Slagwerkfestival 2015

jun 14, 2015

Driedubbele winst voor Slagwerkers

Het A- en B-Slagwerkensemble Elspeet hebben 13 juni jl. deelgenomen aan het slagwerkfestival van het Noord Veluws Muziekverband in Elburg. Dit is een competitie in verschillende divisies van slagwerkgroepen op de Noord-Veluwe, maar intussen ook van ver buiten de regio. Beide slagwerkensembles traden op onder de bezielende leiding van dirigent Wibrand van Norel, die net als zijn slagwerkensembles, geen uitdaging te groot vindt.

In de middaguren was het eerst de beurt aan het B-Slagwerkensemble. Dit is het jeugdensemble van de vereniging. Zij behaalden met een gemiddelde van ruim 87 punten de eerste plaats in de Basisklasse. Een zeer knappe prestatie voor een groep die nog niet zo lang in deze samenstelling repeteert. Bovendien was het voor een aantal leden zelfs de eerste keer dat zij deelnamen aan een officiële wedstrijd. Ondanks het lange wachten en de zenuwen wisten zij zich op te laden voor een fantastisch optreden. Hun programma bestond uit de volgende werken: Effefts, Un Misterio, uitgevoerd door Celia, Charlotte, Iza en dirigent Wibrand, en sloten hun optreden af met The Butterfly Effect, een stuk speciaal voor dit ensemble geschreven door hun eigen dirigent Wibrand van Norel. De vereniging is zeer trots op de prestatie van deze jeugdige groep.

’s Avonds was het de beurt aan de senioren. Ondanks de ervaring was ook hier nog wel een spoor van spanning en zenuwen bij menigeen. Ook zij traden op o.l.v. Wibrand van Norel met een mooi en muzikaal programma. De stukken die gespeeld werden waren, The Legend of the White Dragon, een compositie van lid Niels Hak, The Map of the World en zij sloten af met Fantasia, de compositie die zij ook al ten gehore brachten tijdens het ONSK, waarmee zij een mooie tweede plaats behaalden.

Het optreden verliep goed en werd met luid applaus beloond door het publiek, de ontlading kwam bij het ensemble toen de uitslag luidde van ruim 93 punten gemiddeld. Daarmee behaalde zij de eerste plek in de Topklasse en als kers op de taart werden zij ook nog eens Overall Winnaar van de dag.

Elspeet verliet Elburg met 3 bekers, de Wisselbeker (cup met de grote oren) voor Overall Winnaar van de dag, de beker voor winnaar van de Topklasse en natuurlijk ook nog de beker voor winnaar van de Basisklasse.

Afscheid

En toch was het ook een dag met gemengde gevoelens. Twee leden van het slagwerkensemble gaan de vereniging na ruim 45 jaar lidmaatschap verlaten. Dit zijn Harry van ’t Goor en Bertus Slijkhuis. Twee pijlers van de vereniging die erg gemist zullen worden. Maar een mooier afscheid dan met dit resultaat zouden ze zich niet kunnen wensen. Wij wensen hen het allerbeste voor de toekomst en zullen hen naar alle waarschijnlijkheid nog regelmatig mogen verwelkomen als publiek bij een van onze optredens.