B-Slagwerkensemble wint NK in jeugddivisie

feb 1, 2016

Nederlands Kampioenschap Assen A- en B-Slagwerkensemble

Op zaterdag 30 januari hebben het A- en B-Slagwerkensemble van “Elspeets Fanfare Korps” , beiden o.l.v. Wibrand van Norel, deelgenomen aan het Nederlands Kampioenschap Concertwedstrijden Slagwerkensembles in Assen.

Beide ensembles mochten aan het NK deelnemen vanwege hun prestaties op het Podiumconcours 31 oktober j.l. in Etten-Leur.

Het B-Slagwerkensemble heeft op de vrijdagavond haar generale repetitie gespeeld, dat ging goed en met dat in het hoofd konden de jeugdige leden heerlijk gaan slapen, om de volgende dag weer fris en fruitig te arriveren bij ’t Kultushus. De leden van het A-Slagwerkensemble verzamelden zich zaterdagochtend om 10 uur in ’t Kulturhus om hun generale repetitie te spelen. Ook hier was tevredenheid over het gespeelde en dat gaf natuurlijk goede moed voor de rest van de dag. De vrachtwagen werd ingeladen met al het instrumentarium. Met wat passen, meten en schuiven o.l.v. onze ‘Nico’s’ Alex, Rob en Luke lukte het om alles erin te krijgen.

De vrachtwagen vertrok en een kwartiertje later vertrok ook de Happybus met daarin de leden en een aantal supportrers. Nu was deze fantastische dag toch echt begonnen, onderweg naar Assen!

Het B-ensemble mocht ’s middags om 15 uur haar optreden verzorgen. Het optreden begon met het stuk ‘Effects’ en werd, ondersteund door een knisperend haardvuur, gevolgd door ‘Crackling Fire’. Zij sloten hun optreden af met ‘The Butterfly Effect’. Zij verzorgden zo een schitterend optreden o.l.v. van dirigent Wibrand van Norel, tevens de componist van alle drie de stukken die zij speelden deze dag. Er was een gezonde spanning bij de jeugdige spelers aanwezig maar er heerste vooral een goede concentratie. Dat was te zien en te horen tijdens het optreden. Charlotte was nog even de held van het optreden, het pedaal van het klokkenspel, waar Marit op aan het spelen was schoot los, maar Charlotte wist tijdens een paar maten rust het weer vast te maken zodat Marit weer goed verder kon spelen. Ook dat is samenwerkingHet publiek genoot van het optreden en ook de dirigent stond swingend te dirigeren, en dát is altijd een goed teken. Maar dan is het wachten op de punten van de jury. Aansluitend aan het optreden volgde de prijsuitreiking. Charlotte mocht samen met Wibrand naar voren voor de prijsuitreiking! De uitslag die volgde was geweldig, met 91.33 punten werd het B-Slagwerkensemble Nederlands Kampioen in de Jeugddivisie.

’s Avonds rond 21 uur was het de beurt voor het A-Slagwerkensemble. Als eerste werk speelden zij Intrada Festivo, gevolgd door Leap, een compositie geschreven door ons eigen lid Niels Hak, in dit stuk kreeg het A-ensemble medewerking van Britt van Vleuten op Cello en Marleen Regterschot als zangeres. Het ensemble sloot af met Metamorphonic, een uitdagend stuk voor het ensemble, hier kregen zij medewerking van pianist Daan Oostdam en bassist Marc de Jager. Ook dit ensemble wist een mooi optreden te verzorgen, er was veel afwisseling in het programma, van hele heftige en uitbundige passages was er ook plaats voor mooie zachte klanken waarbij de spanning tot het uiterste werd opgevoerd. Het publiek genoot en de leden waren erg tevreden met hun uitvoering. En toen was het wachten op het oordeel van de jury. De prijsuitreiking volgde later die avond, met 92.08 punten behaalde het A-Slagwerkensemble Elspeet een derde plek op dit Nederlands Kampioenschap. Met 93.92 punten werd Slagwerkensemble “Soli Deo Gloria” uit Ommen tweede. Muziekvereniging “Koningin Wilhelhelmia” uit Delfzijl behaalde de titel Nederlands Kampioen met 97.33 punten.

Bij deze worden onze solisten Marleen, Britt, Marc en Daan heel hartelijk bedankt voor hun medewerking aan ons optreden!

De vereniging kijkt terug op een zeer geslaagde dag. Ze zijn zeer trots op de behaalde resultaten en natuurlijk op hun jeugd die die felbegeerde titel in de wacht sleepte “Nederlands Kampioen” in de Jeugddivisie tijdens het Nederlands Kampioenschap Concertwedstrijden Slagwerkensembles!

Deze dag is mede mogelijk gemaakt door onze sponsor “Zeevat Hypotheken en Verzekeringen” uit Apeldoorn. De oplegger van de vrachtwagen waarin alle instrumenten worden vervoerd is gesponsord door “Van De Ridder Groep” en de truck hiervan door “Hofman Transport”, beiden uit Elspeet.

Natuurlijk wil de vereniging ook alle helpende handen van deze dag bedanken, dat waren er heel veel en zonder deze mensen lukt het niet om zo’n dag georganiseerd te krijgen, om deze allemaal op te noemen is bijna onbegonnen werk, maar een aantal willen we toch even belichten; Wibrand, onze dirigent. Heidi, dé jeugd-coördinator samen met Annewil, Annerieke en Fenita. Alex, Rob en Luke, de ‘Nico’s’ deze dag. Jan, Roy, Fenita en Henriette, onze slagwerkbestuursleden, onze leden van het A- en B- Slagwerkensemble voor hun spel en ook de helpende handen die zij boden. Alle supporters die er waren deze dag en ons geholpen hebben met uit- en inladen, en degenen die ’s avonds laat al het instrumentarium hebben uitgeladen bij ’t Kulturhus. Diegene die niet is benoemd, bij deze toch bedankt!

Op dinsdag 2 februari is samen met de jeugd de overwinning nogmaals gevierd in ’t Kulturhus Elspeet met taart, een glaasje fris en werd het optreden door de leden teruggekeken. Er volgde nog een groepsfoto met uiteraard de beker in het midden.

Volg ons op Facebook (Slagwerkensembles Elspeets Fanfare) en Twitter (@muziekelspeet)

voor de foto’s klik hier

voor de video opname A-Slagwerkensemble klik hier

voor de video opname B-Slagwerkensemble (deze volgt zo spoedig mogelijk)