A-Slagwerkensemble

Veel noten op zijn zang hebben

Over ons

In het bestaan van Elspeets Fanfare Korps bleek er behoefte te zijn om ook een Tamboerkorps binnen de vereniging op te richten. Dit gebeurde op 19 oktober 1955, ‘Tamboerkorps Elspeets Fanfare’ werd een feit.

Achteraf mogen we spreken van een heuglijk feit, omdat dit korps een positieve groei zou gaan doormaken. In de loop der jaren is het instrumentarium dusdanig verandert en uitgebreid dat we kunnen spreken van een Slagwerkensemble.

Het A-Slagwerkensemble komt uit in de hoogste divisie, de Eerste divisie. Het ensemble heeft de afgelopen jaren vele successen behaald waaronder het winnen van het Nederlands Kampioenschap en tot op heden 4 maal deelname aan het Wereld Muziek Concours te Kerkrade, waarbij ze ook al 4 maal een gouden medaille behaalden tijdens de podiumwedstrijden.

Naast deze wedstrijden is dit ensemble al geruime tijd bezig met het ontwikkelen van nieuwe ideeën en dan in het bijzonder, het samenvoegen van diverse kunstdisciplines binnen de amateur kunstbeoefening. De combinatie van muziek, zang en dans werd bijvoorbeeld prachtig neergezet in de compositie ‘Samurai’. Ook het programma ‘Water’ wat tijdens het laatste WMC werd uitgevoerd bevatte weer diverse vernieuwende elementen, zoals het toevoegen van geluidseffecten en fragmenten. Beide programma’s werden speciaal voor het ensemble geschreven.

Het streven van dit ensemble is dan ook om deze muzikale lijn voort te zetten en vernieuwend te blijven in de slagwerkwereld.

De aanwas is jaren enorm groot geweest binnen de slagwerkensembles. Ook nu hebben we jonge en enthousiaste jeugdleden die binnen het B-Slagwerkensemble musiceren, zij zijn de toekomst voor het A-Slagwerkensemble.

De ruim 18 enthousiaste leden van het A-Slagwerkensemble repeteren o.l.v. Wibrand van Norel, iedere dinsdagavond van 19.30 – 21.30 uur in ’t Kulturhus Elspeet. Wilt u een repetitie bijwonen, wees van harte welkom!