Interview Annewil en Lennart in Nieuwsblad De Band

feb 5, 2017

Introducties in Nieuwsblad de Band.

Vanaf deze week zullen er elke 2 weken een tweetal leden van ons Slagwerkensemble geïnterviewd worden over hun visie op onze aankomende deelname aan het WMC, ons slagwerkensemble en onze vereniging. Een kijkje dus in ‘de keuken’ van Slagwerkensemble Elspeet.
De interviews worden afgenomen door Eric Kroes en geplaatst in Nieuwsblad de Band, onze regionale weekkrant.

De primeur is voor Annewil van de Hardenberg & Lennart Pluim

Officieus wereldkampioenschap voor amateur slagwerkers

Het A-Slagwerkensemble is een onderdeel van muziekvereniging Elspeets Fanfare Korps. In de aankomende tijd zet de redactie een aantal van deze muzikanten voor het voetlicht. Stuk voor stuk geven ze aan wat hun beleving, doel en verwachting is wat betreft het Wereld Muziek Concours 2017 (WMC) in Kerkrade.

Het slagwerkensemble is al meer dan een half jaar in voorbereiding op haar vijfde deelname aan de grootse en bekendste muziekconcours van de wereld, dat in juli plaatsvindt in Kerkrade. Het Slagwerkensemble mag op vrijdag 21 juli haar kunsten gaan vertonen. Het thema voor deze keer is ‘Dreaming the Dreams’.

Het WMC 2017 is een evenement voor amateurmuzikanten. Dat is eigenlijk nog zwak uitgedrukt, want het is het officieuze wereldkampioenschap voor amateur musici dat eenmaal per vier jaar wordt gehouden in Kerkrade. Alleen de allerbeste muzikanten in hun divisie spelen daar om de titels. De optredens worden beoordeeld door internationale en professionele musici.

CONCREET Met een deelname van 20.000 getalenteerde deelnemers van over de hele wereld lijkt het eigenlijk meer op een olympische spelen voor muzikanten. Voor de ogen van volle zalen en stadions strijden ze hier om de hoogste eer. Streven naar het allerhoogste en ongekende spanning! Dat zijn de ingrediënten van de vele concertwedstrijden.

PLUIM Lennart Pluim en Annewil van den Hardenberg komen als eerst aan bod. Twee oudgedienden, ondanks dat ze pas 28 en 21 jaar zijn. Pluim is al sinds zijn dertiende jaar betrokken bij het WMC en gaat dus voor de vijfde keer mee naar het WMC. Pluim: ,,Het WMC is fantastisch om mee te maken. Daar laten we zien wat we kunnen en met het thema Dreaming the Dreams is alles mogelijk. En we hebben een heel jong maar zeer getalenteerde groep muzikanten.” Dat hij gemotiveerd is, blijkt wel uit het feit dat hij elke repetitie en alle studieweekenden vanuit Nijmegen naar Elspeet komt.

VAN DEN HARDENBERG Ook voor Van den Hardenberg, die net als de andere leden van het ensemble muziekdiploma’s hebben behaald bij Wibrand van Norel, is het elke week genieten tijdens de repetities: ,,Het onderlinge plezier en de omgang met elkaar is erg leuk. Het spelen op marimba, Bells en xylofoon is mijn ding. Dit is mijn derde WMC. Ook nu hebben wij een doel voor ogen en dat houdt mij erg gemotiveerd.” Dat doel is om goud te winnen waarvoor een hoge jurywaardering nodig is. Met daarnaast een zo hoog mogelijk eindklassering. Pluim en Van den Hardenberg kijken elkaar lachend aan als ze zeggen dat ze heel stiekem dromen van een podiumplaats. Dat past ook eigenlijk wel bij het thema van Dreaming the Dreams.